The postman always rings twice

Itella minskar personalen med 500 personer. Jag har inget emot brevbärare, tvärtom tycker jag att de har ett särdeles viktigt jobb och de är ofta väldigt duktiga. Och mitt hjärta blöder för de som mister sina jobb i Itellas senaste utrensning. 

Men samtidigt måste vi lyfta katten på bordet. Behöver vi verkligen få vår post utburen varje vardag? För mig räcker det verkligen om jag får mina räkningar till exempel på måndag, onsdag och fredag. Eller kanske till och med en gång i veckan räcker till? För mig är utbärning av dagstidningen livsviktig, alla dagar i veckan, men posten är jag verkligen beredd att pruta på. 
Och vi lyfter upp en katt till på bordet. Nu är det dags att övergå till elektronisk post istället. Öppna en brevlåda i Itellas Netposti och du får din post levererad bekvämt till din e-post alla tider på dygnet. Vi minskar på pappersberget och sparar på miljön, samtidigt som posten finns bekvämt arkiverad i nätpostlådan i flera år framåt. Ingen risk att viktig post blåser bort eller råkar ut för nyfikna grannar. Bekvämt, snabbt, modernt och smidigt. 

Och jo, allt detta påverkar brevbärarnas jobbutsikter, tyvärr. Det kallas utveckling. That's life. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...