Snusmumriken kommer!

"Sov gott och var inte ledsen. Första varma vårdag har du mig här igen."
Så skrev Snusmumriken i sitt vårbrev till Mumintrollet, vårbrevet som han lämnar efter sig varje år då han vandrar söderut i oktober. Brevet ligger på sitt vanliga ställe under den lilla spårvagnen av sjöskum.
Likt Mumintrollet väntar jag varje år på den första varma vårdagen, dagen då Snusmumriken kommer tillbaka, då vinden på riktigt doftar vår och känns ljummen mot kinden. Dagen då det känns bra att gå med rocken öppen och plira mot solen. Jag tror visst det var den dagen idag.

(citat ur Trollvinter av Tove Jansson)

4 kommentarer:

  1. så även här i Finlands söder....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han kommer väl den vägen upp mot Tenala. Snusmumriken alltså.

      Radera
  2. Jeee, här har snödropparna blommat i några veckor redan. Trodde nästan att vinterfrun tog dem men nej, det ömtåliga utseendet till trots är det ena riktiga tuffingar. Glad vår till Tenala.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, vinterfrun får man se upp för. Men vårens första blommor är tåliga och klarar mycket. Glad vår till dig också!

      Radera

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...