Ena foten framför den andra 2

Galicien har ett enormt djurliv. Då tänker jag inte på vildhundar som i Coelhos bok eller andra vilda djur, utan på alla de fåglar, kor, får, grisar, katter, hundar och höns som vi såg längs vandringen. 

Vandringsleden passerar genom otaliga små byar. Fonfria (invånare 47), Filloval (invånare 9), San Xil (invånare 27), Barbadelo (invånare 13) och så vidare i all oändlighet... 

Och alla små gårdar och hus med självaktning har en hund, ibland bunden, ibland lös så att man får sällskap en bit på vägen. Katter ligger dekorativt i fönstersmygar eller på trappor, hönor sprätter omkring på gårdar och på vägen. I hagarna betar kor och får och någon enstaka häst och man ska passa sig så man inte stiger i en av tusentals komockor som pryder vandringsleden.




En dag blir det extra spännande då jag och min vandringskompis Kristiina träffar på en hjord på ett tjugotal kor som var på väg från ladugården till en hage. Det gäller att dra in magen då korna småspringer lite oorganiserat förbi, ledda av en spansk matrona med barsk röst och hård käpp. Men vi klarar oss bra.



Fåglarna sjunger i de täta buskarna längs leden, men det är svårt att få syn på dem. En traktor brummar på ett fält långt borta. Hundar skäller i fjärran. Korna luktar. Det här är äkta landsbygd.

3 kommentarer:

  1. Trevlig beskrivning och fina foton !

    SvaraRadera
  2. Hej Camilla,
    Tack för din beskrivning av leden. Jag har tänkt att gå El Camino nästa år men vet inte om jag klarar det med tanke på vildhundar. Är "dödligt rädd" för okända hundar. Hur upplevde du det? Var de ilskna aggressiva hundar?
    Hälsningar
    Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Louise!
      Roligt att du har läst min korta berättelse. Hundarna jag stötte på var vanliga gårdshundar, men inte fastbundna. Absolut inte farliga. Jag är heller ingen hundvän, men behövde inte vara rädd en endaste gång.
      Du märkte nog att jag vandrade de sista 150 kilometrarna, som är ganska "tätbefolkade". Jag tror ändå inte att man behöver vara rädd för vilda hundar nånstans längs caminon. Låt inte hundarna stoppa dig utan åk iväg och ha en bra vandring!
      Camilla

      Radera

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...