Varning för Vares

Jag hade aldrig läst en Vares-bok eller sett en Vares-film. Denna lucka i utbildningen måste fyllas, tänkte jag och har nu tragglat mig igenom två Vares-böcker. Den största, eller kanske enda behållningen var de nostalgiska rundturerna i ungdomens Åbo, med någon enstaka avstickare till Kaarina och Pargas. Trätorget, Hasses pub, Domkyrkan och järnvägsstationen flimrar förbi, men i övrigt går böckerna ut på ett sorgligt dravel av fylleri, våld och sex i någon slags märklig aboensisk undre värld fylld av otrevliga karaktärer, ofta med märkliga svenskklingande namn. Kryddat med en massa svordomar.
Jag ser ingen orsak till att rekommendera någon att läsa dessa böcker utan utfärdar detta som en varning till alla som tror att Vares hör till måstena i finsk litteratur. Att sånt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...