Sjögångens högsta enskilda våg är nästan två gånger högre än den signifikanta våghöjden

Ursäkta vad? Har du nån gång hört uttrycket "signifikant våghöjd" nämnas i sjörapporterna? Eller när du sitter i en båt som gungar och kränger och är nära att sjunka? Och du kunde inte bry dig mindre om att den signifikanta våghöjden endast är 1 meter, eftersom vågorna i själva verket är betydligt högre.

Du ska alltså inte låta dig luras av att en lugn radioröst utlovar anspråkslösa våghöjder. Nej, du ska vet att den signifikanta våghöjden räknas "genom att multiplicera kvadratroten av variansen som är beräknad från sjögångens energispektrum med talet fyra". Det där förstår man ju förstås ingenting av, och kan heller inte räkna ut det själv om man inte råkar ha en boj som mäter sjögången till hands. 

Det du behöver veta är att sjögångens högsta enskilda våg är nästan två gånger högre än den signifikanta våghöjden. Sjögången är som bekant oregelbunden, men kan bäst beskrivas med den signifikanta våghöjden (Hs) som motsvarar den våghöjd erfarna sjöfarare uppskattar med ögonmått. Trots mitt liv som sjöbjörn (nej, inte dom med gröna flaggor) har jag inte ögonmåttet som krävs. Men jag vet att då man gungar på i gammal sjö på Hangö Östra är det jättehöga vågor. Och det känns väldigt signifikant. Speciellt i magen. 😨



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...