Mord i Solf eller konsten att lyssna

Jag vet inte om du råkade se dem i Efter Nio-programmet tidigare i vintras? Gustavson och Ventus, ett nytt författarpar på deckarmarknaden. Christina Gustavson är redan etablerad deckarförfattare i Sverige (inte så värst känd ändå kan jag tycka, jag har aldrig läst något av henne tidigare). Hon tröttnade på att skriva ensam och utlyste nån slags tävling för att hitta en författarkollega att samarbeta med, och på den vägen hittade hon Simon Ventus från Österbotten som alltså nu debuterar som författare.

Paret började skriva ihop på distans, peppade varandra, utmanade varandra och publicerade boken Den som offrar sig, en gruvlig mordhistoria som utspelar sig i Solf (av alla ställen!) tillsammans. Det var nästan lite rörande att se dem träffas första gången irl i Efter Nio. 


 

Är jag imponerad av boken? Nja, inte så värst. Storyn är spännande och till och med trovärdig, men lite väl detaljerad. Det känns som om Christina och Simon vill ta med allt och ingenting, också en massa som inte för historien vidare. Texten är flytande men går väldigt långsamt framåt. Förutom då vi kommer till de sista kapitlen, där vi formligen rusar fram och i princip skummar igenom de sista dramatiska händelserna på ett par sidor. Möjligtvis har det legat nån deadline i bakgrunden och pressat paret till att slarva med avslutningen.

 

Den som offrar sig får 3 bloddroppar av 5. Jag tänker att det skulle vara intressant att prova på Christina Gustavsons tidigare romaner, men det kan bli knepigt eftersom de bara getts ut som ljudböcker. Jag är inte så duktig på att lyssna...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...