Matsvinn och prepping

Preppar du? Har du skaffat vevradio, fyllt på konservförrådet och tankat vattenkanistern full? Jodtabletter behöver du knappast, du är troligen för gammal för att dra nytta av dem, precis som jag. Det är mycket prat om prepping just nu, och kanske kan det löna sig att ägna en tanke nu och då åt hur man skulle klara sig 72 timmar utan el och vatten. Just in case...

Men egentligen tvärtemot alla preppingrekommendationer håller jag nu på att minska på frysen och julstäda i skafferiet. Som brukligt under hösten städar jag skåp och rensar i förråden och nu jobbar jag på att använda mat med utgånget datum. Det här veckoslutet har jag tagit mig an ostsås, två paket gamla smörgåskex, en burk tonfisk i vatten och inlagda mujkor i tomatsås. Hur detta passade ihop med en burk dulce di leche är en annan historia. Nästa vecka ska jag göra nånting av en förpackning tortillas, lite räkstjärtar och några pitabröd, en sillburk från i somras och en burk blåbärssylt. Det är så här som nya maträtter uppstår!  





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...