Livets små besvärligheter

Själv är jag högerhänt. Men till glädje och nytta för alla vänsterhänta där ute, finns det en del hjälpmedel speciellt utformade för dem. Osökt kommer jag att tänka på Fiskars vänsterhänta sax (den riktigt vänsterhänta alltså, med också betten svängda). Eller på datormusar för vänsterhänta, potatisskalare, konservöppnare och annat nyttigt. 

Det jag inte visste var att det tydligen också finns decilitermått för vänsterhänta. Jo, du läste rätt! Decilitermått! Kolla bara här på bilden där mina mått står på rad. Med måttmärkningarna synliga och handtaget till höger. Förutom 11/2 dl måttet där handtaget är till vänster. Mycket otympligt för mig som alltid mäter upp saker med måttet i höger hand. Så att jag inte ser märkningen. 


Finns det värre i-landsproblem än det här? Knappast. Ska jag sluta tjafsa om obetydligheter? Antagligen. Vill jag vara pirrlisa ibland? Jo. So sue me… 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...