Smaker från förr

Sådär på somrarna blir jag ofta lite tradionalist. Jag skurar mattor med skurborste, handlar släpärter på torget och sätter egen fil. Smultron på strå och barfota på gräsmattan. En längtan efter barndomens somrar på något sätt. 
Idag gjorde jag pressgurka eller mormors gurka som man ibland ser att det kallas. Hos oss heter det ”skakagurka” därför att vi i stället för att lägga gurkan i press, skakar om gurka, salt och socker. Hur som helst smakade det underbart gott som alltid. 
Använd gärna frilandsgurka, skala den och skiva den i lagom tunna skivor, lämpligen med en behändig grönsakshyvel. (Ibland kallas den också för osthyvel.)

På med socker och salt, skaka om, och toppa med ättika och vatten. 

Glöm inte dill.

Gurkan får gärna dra sig en stund, men är egentligen klar att äta ifall du inte kan vänta.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...