Falsk soppa

Beklagar, den här plattformen håller på att utvecklas till en matblogg verkar det som. För nu vill jag faktiskt tipsa om en väldans god och lite lurig kräftsoppa. Den är lättlagad, god och passar både som lätt kvällsmat, förrättssoppa eller huvudrätt på kräftskiva. Och du behöver bara morötter och lite andra ingredienser. 

Det finns otaliga variationer på falsk kräftsoppa, det här är ett som jag har provat. 

Det här behöver du:
1 gul lök
3-4 morötter
1 msk smör
2 msk fiskfond
1 liter vatten
2 dl grädde
330 g kräftost, t.ex Kavli
1 burk kräftstjärtar
salt och peppar
dill

Gör såhär:
Finhacka löken och grovriv morötterna. Fräs lök och morötter mjukt i smöret. Häll i fiskfond och vatten och fyll på med grädde och kräftost. Låt koka ihop i 10-15 minuter och kör sedan med mixerstav till önskad konsistens. Smaksätt med salt och peppar. Soppan har nu en härlig färg, men blir ännu finare med en rejäl näve finhackad dill. Lägg i så mycket kräftstjärtar du önskar strax innan servering. 
  
Mest morötter, blandat med en och annan fingertopp.

Kräftstjärtarna ligger på botten. Ät batong till eller lägg i en näve krutonger. 

Ingen kan gissa att du i själva verket bjuder på morotssoppa! Alla ut i trädgården nu och skörda årets kräf… förlåt, jag menar morötter! Smaklig sopplunch! 

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...