Master chef i snön

Tänk att man ännu i den här åldern kan lära sig nytt. Speciellt jag som ju redan kan det mesta. 😜 

I lördags inledde vi traditionsenligt sportlovet med ett händelserikt vinterjippo i goda vänners lag. Efter temppurata, skidning och promenad slog vi läger på isen och arrangörerna delade ut arbetsuppgifter till alla deltagare. Det skulle tändas brasa, grillas korv och stekas plättar på Muurikka. Bland annat. Jag och mitt arbetspar I stirrade förskräckt på vår uppgift.


I, som några decennier yngre än mig, hade aldrig hört ordet Trangia förut. Jag, som är några decennier äldre än honom, kunde väl ändå placera den i rätt sammanhang. Jag har dock aldrig använt en dylik mojäng. Men ser man på - with a little help from a friend byggde vi ihop Trangian och värmde köttfärssås till plättarna som om vi aldrig gjort annat. 


Tänk hur gott mat kan smaka utomhus, efter flera timmar i friska luften. Men framför allt i trevligt sällskap. Hurra för vinterfest!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...