Rund eller platt?


Nej, du ser helt rätt. Flaskan är platt. Inget trolleri, inga filter, inga perspektivvrängningar. En platt plastflaska med ett helt ok vitt vin helt enkelt. Många tankar infinner sig. 

Vilken strålande idé! Det ljushuvud som fick för sig att göra runda flaskor ångrar sig nog nu. Jag menar, i dörren i vårt kylskåp ryms fem runda flaskor. Nu hade jag tyvärr bara en platt flaska, men det svindlar vid tanken på hur många platta flaskor jag skulle kunna rada in i kylskåpsdörren. Och kanske ändå få rum för en liter mjölk. Tänk på hur transporterna skulle revolutioneras, vinkällarna bli mindre och återvinningen effektiveras. 

En liten misstänksamhet infinner sig visserligen. Ryms det faktiskt lika mycket i en platt flaska som i en rund? Och hur är det ens möjligt? En okulär besiktning säger ju att det finns mindre vin i den platta flaskan. Men etiketten påstår att det finns lika mycket som i en rund? 

Nu ska jag gå till Alko och köpa en plattflaska till och mäta upp vinet innan jag dricker det. För säkerhets skull.

  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...