Vad i hela sjuttsingen är en theremin?

Jag återkommer tydligen ständigt och jämnt till hatkärleksobjektet flödesradion Yle Vega. Åh, vad jag älskar redaktörerna som enligt vissa insändarskribenter flamsar och pratar strunt dagarna i ända alltmedan de spelar olidlig dunkadunka-musik som ingen tycker om. De gör sitt jobb trots all skit de får ta emot, och kommer ibland med små guldkorn som man aldrig i världen skulle ha lyckats hitta om man inte råkat sitta i bilen just precis som de presenterar instrumentet theremin. 

Just det, du läste riktigt. Theremin, även kallat thereminvox eller aetherophone, är ett elektroniskt musikinstrument som nyss firade hundraårsdag. Thereminen har aldrig riktigt slagit igenom som allemansinstrument. Eller är det nån av läsarna som har spelat theremin i musikskolan? Nä, trodde inte det. Många kanske till och med vill påstå att de aldrig har hört en theremin trakteras. Men där har ni fel. Jag är säker på att alla nån gång har headbangat till Led Zeppelins Whole Lotta Love där Jimmy Page spelar theremin så fingrarna glöder. (Googla det!) Och om du mot förmodan inte har gjort det, så har du säkert kollat på Morden i Midsomer, där signaturmelodin spelas på theremin. 

Såhär ser en theremin ut. Bilden är lånad från internätet, eftersom jag inte råkar äga en theremin själv. Nu kan du sitta på kaffepausen på jobbet i morgon och briljera med den här kunskapen. Det skulle du inte ha kunnat göra ifall flödesradion inte hade funnits. Varsågod bara. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...