Nyheter från Nepal

Det är nu ett drygt halvår sedan vi besökte byn Lapha i västra Nepal. Det känns som en evighet sedan, men då jag tittar på foton från projektet är det lätt att minnas dagarna i bergen. 
Regnperioden är nu i full gång i Nepal och vi har fått blöta och lite dimmiga nyheter från våra vänner. Vattenreservoaren är färdigbyggd, vattenledningarna har dragits och kranar har installerats på gården till alla byns 36 hushåll. Byns invånare har utbildats i hur man förvarar dricksvatten, hur man hanterar hushållsavfall och om vikten att tvätta händerna. Byn är renare och städigare, de ständiga förkylningarna och barnens hosta har försvunnit och kvinnorna och flickorna har bättre tid att sköta hushållet då man inte längre behöver hämta vatten flera timmar varje dag. 

Jag vill gärna inbilla mig att vi har bidragit till att någon flicka kan gå i skolan lite längre och att barnen är friskare. I alla fall fick vi vara med om ett spännande äventyr.



Här är huset där jag bodde, och på gården står dottern i huset vid tvättstället. 




Bakom medlemmarna i byns Water Usage Committee syns den färdiga och fungerande vattentanken, ingärdad med stängsel. 
Alla foton kommer från Helvetas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...