Förmynderi

Familjens minsting, den yngsta ätteläggen, Trean, har blivit myndig. Jag har inte längre minderåriga barn att ta hand om. Fatta det! (Däremot har jag tre myndiga barn som behöver tas hand om, men det är en helt annan sak.) 

Idag fick Trean sitt efterlängtade körkort och mindre än sex (6) timmar senare uppstod det första grälet om fördelning av bilar. Huset kunde uppbringa tre bilar att distribuera mellan fyra chaufförer, som alla hade tvingande behov av motordrivet fortskaffningsmedel just precis mellan halv fem och sju idag. Jag hade en klar fördel eftersom jag hade cyklat till jobbet idag och kunde redan tidigt i förhandlingen förskansa mig en bilnyckel. Trean åberopade dels jobb och dels körkortets färskhet med ganska klen framgång. Maken överraskade då med att erbjuda sig att cykla till sitt evenemang (nej, det inbegrep inte alkohol), helt säkert med baktanken att använda detta som ett trumfkort i kommande förhandlingar. Trean och Tvåan var inte sena att grabba de två andra bilnycklarna och susade iväg med gruset strittande. Alla är glada och nöjda alltså. Tills nästa sammandrabbning.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...