Om bröllopsgåvor och C-vitaminer

För många många många år sedan fick vi i bröllopsgåva en elektrisk citronpress. Just precis. En elektrisk citronpress. Det kändes då som en lyxgåva utan like - jag menar, det finns ju faktiskt vanliga citronpressar man kan använda om man känner för att pressa citrusfrukter - och i vårt rätt så unga och nya hushåll hade det funnits en hel del andra saker man hellre hade kunnat få. Ännu idag känns det som ett köksredskap man verkligen kan klara sig utan, men nu kan jag ändå glädjas åt pressen och tänka att det var fint att vi fick en sådan, eftersom vi nog aldrig skulle ha skaffat en sådan själva. 
Och nu åker pressen fram ett par gånger per år, då jag har fyndat en säck apelsiner till specialpris och inte orkar pressa dem alla med den manuella pressen. Resten av året står citronpressen, gulnad men i gott skick, tyvärr högst upp i ett köksskåp och dammar. Det är för besvärligt att diska delarna för hand efter användning, så det blir inte av att ta fram den för att pressa en apelsin eller en citronhalva. 
Tyvärr. För visst blir det god juice av egenhändigt pressade apelsiner. Med extramycket fruktkött. Och massor av C-vitaminer. Nam.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...