Tusensåsjubileum

Tatadaa. Lagade till min tusende pripelsås i dag. Teoretiskt sett förstås, för jag för inte statistik över våra middagar. Men om man räknar med att det har lagats köttfärssås hos Karlssons ungefär en gång i veckan i minst 20 år, så kan det mycket väl hända att dagens sås var den tusende såsen. Hurra. Not.

Tänk att man ska ha så dålig fantasi då det gäller vardagsmat. Det är köttfärs, broilerstrimlor, korv, fiskpinnar... och så om igen från början. Vecka ut och vecka in. Lite olika tillbehör, varierande kryddning och olika slutresultat så att familjen inte dör av leda. Men ändå samma gamla vanliga urtråkiga ingredienser.

Jag börjar bli mer och mer nyfiken på matkasseföretagen som ploppar upp som svampar efter regn i Sverige och som just har börjat etablera sig i Finland. Min kollega i Skåne körde matkasse hela fjolåret för sin familj och talar fortfarande lyriskt om de högklassiga ingredienserna, de spännande recepten och hur enkelt det är att tillreda vardagsmaten från scratch på bara en halvtimme. Jag är inte säker på att jag skulle bli lika såld som Helena, men skulle nog vara sugen på att testa konceptet några veckor. Få hjälp med vansinnigt tråkiga mathandlandet, idéer till nya ingredienser och förslag på nya lättlagade recept som förhoppningsvis också faller pojkarna i smaken. Ännu har ingen startat verksamhet i Raseborg, men snart kanske det är dags?

5 kommentarer:

  1. Jag tycker du skall börja med matkasseprojektet i stället för att sälja vessabyttor. Hälsningar från Borgå !

    SvaraRadera
  2. Under några höstar prenumerade jag på eko-grönsakskassar som distibuerades via Rosengården. det gav också mycket inspiration. Och för många år sedan var jag med i ett ungmartha-matlag, det var också bra och inspirerande. Skulle du inte kunna dra igång någon receptbyte-ring här på bloggen? Enkel god vardagsmat - snabblagad! Om du nu inte följer Anonyms goda råd...

    SvaraRadera
  3. JAG har väl inte ork och energi att starta upp matkasseföretag eller receptringar, heller. Men skulle så gääärna vilja att någon annan....

    SvaraRadera
  4. hmmmm, tycker de där svenska matkassarna var just så där svenska som något kan bli....broccolistuvning, linser med mera...vilka ungar äter sånt? Ja inte stora karar heller för den delen....så jag föredrar nog pripelsås och makaronilåda...

    SvaraRadera
  5. Patte, gillar du inte linser? Faktiskt inte jag heller...

    SvaraRadera

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...