Allt är förgängligt

I somras följde jag med då kontorets blomexpert R hjälpte en kollega att toppa en kinaros. Särskilt svårt var uppdraget inte, det var fråga om ett skott från en kinaros, som hade tagit fart och börjat bli lite långt och gängligt. Dags att toppa alltså, för att få till en yvig och fin växt. Ett snyggt klipp var allt som behövdes, men det krävdes en hel del diskussion och planering innan exakt rätt ställe att klippa hittades. 
Toppen skulle just åka i roskis, då jag fick för mig att ta hem den för att odla en kinaros hemma. Expert R gav noggranna instruktioner som eventuellt omfattade rätt slags mylla, plastpåsar som växthus och jag vet inte vad. Needless to say struntade jag galant i dessa, tryckte ner skottet i en kruka och vattnade flitigt. 

Se på f-n. För några veckor sedan fick jag syn på en rejäl knopp! Själva skottet har inte växt nämnvärt, möjligen några centimeter. Och det förstår man ju eftersom det var sysselsatt med att skapa den här enorma knoppen. 


Och i måndags slog knoppen ut! I en vacker persikofärg, enorm i jämförelse med den ynkliga stammen och de få bladen. Men allt är som bekant förgängligt, speciellt allt vackert, och idag har blomman redan blommat ut. Den som har skarpa ögon ser en annan, lite mindre knopp bakom blomman. Få se om den ska orka slå ut. Och få se om växten överlever den här kraftansträngningen. Annars får jag passa på med ett nytt skott vid någon annan toppning. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...