Glaset är tomt

Är våren ändå den bästa årstiden? Jag som älskar årstidsväxlingarna har som vanligt svårt att bestämma mig. Men kanske vinner ändå våren då allt spirar och det är ljust och det blir långsamt varmare och varmare och uteserveringarna öppnar och cyklarna plockas fram och mössor och vantar stuvas undan och bilen får sommardäck och krokusen blommar. 

Häromdagen anlände jag till jobbet samtidigt som en kollega. Jag brast ut i lovord över den vackra majmorgonen och fågelkvittret och den spirande grönskan på mitt vanliga olidligt trevliga sätt. 
-Om en och en halv månad är det midsommar och då börjar det bli mörkare igen, upplyste mig kollegan då med mörk och dyster uppsyn på vanligt finskt manér. Hans glas var knappast halvfullt ens den morgonen. Snarare tomt.  

Snart!

Snart!

Snart!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...