Självutnämnda experter och jag

Ofta brukar jag kunna avhålla mig från att delta i samhällsdebatten. Åtminstone så här "officiellt" på bloggen. Det finns så många självutnämnda experter som uttalar sig ofta och gärna om saker de sällan har någon aning om. 
Jag är verkligen ingen expert på den pågående debatten om åldringsvård och jag tycker att i den debatten är det sjukvårdspersonalen som borde höras. De som vet vad åldringsvård verkligen går ut på.
Ändå måste jag få ställa en upprörd fråga gällande oppositionens krav på utökade resurser till övervakning av vårdproducenterna. Skojar ni? Inte är det väl i ÖVERVAKNINGEN vi behöver mer resurser? Det är väl för guds skull fler vårdare och vårdplatser som behövs? Hur tänker ni nu?

Och då jag nu en gång är upp i varv, så vill jag dessutom passa på att säga att marknadsekonomi och fri konkurrens är mycket bra på många områden. Men det finns basservice som inte på något sätt är betjänt av att behandlas som business. Basservice vars huvudsakliga uppgift är att betjäna landets eller kommunens invånare på bästa sätt. Där valfrihet inte är den viktigaste egenskapen, utan tillgången och kvaliteten. Service som skola och dagis. Och åldringsvård. Sådetså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håller på att lära mig ett nytt språk

Lyssnade på det eminenta radioprogrammet Nästsista ordet i går. (Jag vägrar kalla radioprogram för poddar, call me oldfashioned). Det disku...